Jom klik

kENgkaWAn

Monday, October 26, 2009

Kenape anakku???

Last week Kimi tak sehat... pengasuh cakap demam...aku perasan dh hidung dia berair.. igtkan selsema biasa. Then bila pengasuh msg suh beli ubat demam kat farmasi, aku dh cuak!!! Teruk sgt ke anakku??? Pengasuh Kimi ckp, takpe, biasanya demam sebab nk pandai.. Yeke???

Tak puas ati tgk anakku tak seceria biasa, takde bebelan kuar dari mulut dia yg comei tu.. Cuak!! Bila di agah dia senyum, senyum pakse... Tak bole jadi, terus je kitorang g klinik malam tu jugek!! Ramai lak org malam tu, tp sbb klinik panel hubby, tgu laa..

Jumpe doktor..alamak, muka doktor punye laa garang..
Dr. F: Kenape ni??
Aku: Ank saya demam selsema doktor.
Dr. F: Dh berapa lama?
Aku: Start semalam la selsema, tp demam baru hari ni.
Dr. F: Ada bg ubt (sume baca dgn nada tegas+garang yer)
Aku: Ada, ubat yg doktor bekalkan masa checkup baby.(Aku pulak, baca dgn nada risau ye..)

Dr. F pun check demam..cek pernafasan.

Dr. F: Anak awak tak demam, tp bunyi paru2 belah kiri dia tak berapa nk sedap.
Aku: (PAp!! Cam kena tampar)Tak berapa nk sedap, maksud doktor?
Dr. F: Ada jangkitan kuman skit dlm paru2 dia. Awak hantar pengasuh yer ank?
Aku: (Diam, angguk kepala. Jantung dh rase nk stop dah!! Anak aku woiii, 9 bulan aku bawak!!)
Dr. F: Ermm patut la. Awak berhenti keje jela, jaga anak awak sendri.

Aku & hubby berpandangan... nk berhenti keje?? Puan doktor, kami ni kuli, gaji ciput.. dah la kerajaan tak bagi bonus, nk suh benti, ank nk mkn ape?? Lain la gaji cam Pn. doktor, sure aku stop keje, buke bisnees sendri..

Aku: Dr. ape kesan pada ank saya doktor??
Dr. F: Ermm..awak nk tgu smpai ank awk kena cucuk wayar sana sini, nak suh sedut kahak? Nak suh bagi gas???
Aku: Ha??? ....(dah tak terkata dh aku)
Dr. F: Camni la, awak amik cuti 2 hari, jaga ank awak sendiri dulu. Tengok perkembangan. Tapi klu bole, awak cari pengasuh lain, yang tak jg ramai baby, klu dpt cari yg bole jg ank awk sorang je lg bgs!
Aku: Cuti, Dr. bg saya MC bole? Cuti dh tak byk laa.. (Muke penuh pengharapan)
Dr. F: Saya tak bole bg MC, tp surat sokongan boleh!!!

Eeee.. kedekk.. aku igt bg surat sokongan ape, rupenye time slip!! APe kejadahnye nk bg kt ofis aku time slip dari jam 8mlm - 9mlm??? Adakah gomen bekerja di malam hari??? Tettt!!! Jawapannyeee tidak!! Aku PA jeee bukan staff penjaga tol ke cashier ke.. Adoiii tak bagi pun takpe laaa Pn. Doktorr!!!

KAmi pun balik la dengan perasaan penuh bimbang lagi ragu... Hajat nk g beli ubat kurus dibatalkan sbb hilang mood!!! Balik2 je terus bagi dia ubat antibiotik yg dr. F cakap dos yg kuat tu.. Anak aku tido lepas 1jam mkn ubt.. tp tidurnye tanpa bebelan. Cian anakku..

Lepas 2 hari, kitorang bawak kimi g klinik tu balik,dr. F suh datang utk tgk perkembangan.
Alhamdulillah, lepas dh cek, jangkitan tu dh hilang, bunyi pernafasan dia dh kembali elok. Muka aku & hubby ceria kembali... Tapi, pesannya, klu bole cari pengasuh lain, cari pengasuh lainn.. Erk!!! Baiklah Pn. Doktor, nnt saya carikan pengasuh baru untuk anakku..

Oyer, 2nd time kitorang jumpe dr. F ni, mood dia ok lak. Leh senyum, leh gurau dgn kimi.. ermmm..agknye 1st jmpe ari tu, dia period kot!! Hahahaah.... Opppss!!! Terlebih sudaaa...

1 comment:

Deelira said...

qimie..get wekk soon kay dear.
jgn bg riso mama n papa