Jom klik

kENgkaWAn

Tuesday, December 15, 2009

2 kehilangan dalam masa 1 tahun

Bace tajuk pun org dah bole agak kan??? Mesti pasal sesuatu yang menyedihkan...
Tanggal 2 Disember 2009, nenek hubby pergi, meninggalkan dunia fana ni... sebelum nenek, bapa mertua aku, dijemput dulu ke alam yang kite sendiri tak bole nak fikir macamne keadaan dalamnye.. Arwah abah pergi bulan 5, lagi sebulan aku nk bersalin... dan nenek pulak lagi sebulan kami semua cucu-cucu nk pergi melawat dia kt baruh... Persamaan kedua-duanya yang buat aku sangat ralat adalah, kedua-duanya tak sempat nk tengok wajah kesayang hambe, Muhammad Airel Hakimi yakni cucu & cicit diorang... Sedeh kan??

Semuanya bermula apabila aku & hubby masing-masing rase macam berat utk buat keputusan samada aku nak join liga bowling ofis, atau tak... Dalam pada berat hati tu, aku tetap join dan pergi ke Ampang Point untuk liga tu.. baru 2 langkah aku menaiki tangga handphone dh bunyi, suara sayu hubby memperdengarkan berita yang buat aku macam tak boleh nk percaya... nenek baruh dh meninggal ptg tadi, ida balik sekarang ye, kita balik bagan mlm ni gak... Nenek kan kuat, tak sakit, camne leh pergi??? Mmg rase tak pecaye.. Nak tak nak terpaksa gak mintak tolong member ofis hantarkan aku ke ofis balik, sbb pergi 1 kete, kete sendri letak kt ofis...(sangat2 terhutang budi pada En. Amrin & Selley, tp sorry sbb penat sgt hantar saya, markah bowlig drop!!)

Sampai rumah kemas2 mana yang patut..hubby ader kemaskan dah, tp, ahahaha tak bekenan..baju kena la longgar2 kan, nak g dgn family mertua..eheehh.. Kol 9 lebih bertolak dari rmh, dekat kol 11 dh smpai kt tapah.. gile laju hubby bawak..risau gak la kan, dh la fikiran dia ntah ke mane.. jmpe dengan abg ipo kt tapah then konvoi ke bagan serai.. kol 2.30 klu tak silap aku sampai kt kg nenek..

Sebab penyebab nenek meninggal sgt tragis bagi aku.. rase ralat, terkilan, sedih sume bercampur baur..Rupenye nenek meninggal sebb lemas, mungkin tergelincir masa nak basuh kaki.. Cerita orang2 kampong, katenye pagi ari tu nenek masih ader, jiran2 nampak nenek kt bawah rumah, kol 11-12 tghari tu ader orang anto baja ke barang, tak sure tp orang tu dh tak nmpak nenek, so diorang agak nenek g sawah. Klu korang nk tau,nenek hubby sgt kuat orangnye, wlupun bdn dh bongkok sbb tanam padi tp dia tetap kuat..dikerjakan bendang tu sorang diri.. Puas mak mertua aku pujuk tinggal bersama, bendang tu upah aje, tp dia berkeras tak mau, katenye nnt rugi.. Lgpun dia suke dok kt kg dia ajee..

Petang tu, jiran2 tgk rumah nenek tak berlampu, gelap je.. so diorang risau, cari2 mana nenek.. ke sawah, takde, dalam rumah takde, keliling kg, takde.. tak lama lepas tu, diorang nmpk arwah nenek terapung.. nenek lemas... Masa diorang angkat nenek, muka nenek berlumpur, badan pun... Sebenarnye jalan masuk ke rumah nenek, kiri kanan jalan tu ader air, diorang kate ader telaga kt situ, air mata air kuar membentuk alur, sbb tu nama kampung tu alor pongsu.. Masa diorang angkat nenek, nenek dh tak bernyawa.. So diorang agak, nenek tergelincir masa nk basuh kaki sbb parang bekas dia tebas2 lalang, ada kt tebing, then masa jatuh, muka terus tersembam ke tanah sbb tu nenek tak boleh nak bangun sbb tanah tu tanah lumpur.. aku tak dapat bayangkan betapa nenek seksa bergelut dalam lumpur.. Polis ader datang, bawak nenek ke hospital utk bedah siasat, tp ader orang pangkat beso2 kt situ yang baik dgn nenek halang, katenye watpe seksa mayat, dh mmg tau dia lemas tergelincir, rumah pun takde kesan samun... Nasib baik ader org bepangkat tu, so nenek tak perlu dibedah siasat, bawak balik ke rumah.. Esoknye diorang kebumikan nenek di tanah perkuburan alor pongsu gak..

Teringat cite kak ida, kakak ipo aku, katenye sblm raye tu ader kak ida singgah nk bawak nenek beraye kt kg, tp nenek tak nak, katenye anak lelaki dia nak balik.. tp ank dia tak jd balik, tunda ke minggu dia meninggal tu..kecian kan..pak ngah masa sampai tu menangis peluk dgn mak mertua aku, yakni kakak dia..sampai kitorang balik pun, dia nmpak murung & byk termenung, mungkin terkilan sbb tak sempat jenguk nenek.. Kak ida ader cakap lg, masa dia sembang dengan nenek,nenek orang banjar jadi aku pun tak tau nak taip camne dia ckp, tp aku translate la lbh kurang ke bahasa kite..

Nenek: Aku nak buat rumah batu nnt, atas tanah..
Kak ida: Rumah batu ek nek, buat la besar macam rumah sebelah tu..
Nenek: Tak nak la, aku nk buat rumah kecik je, aku je yang nak duduk, muat utk aku sorang dah laa..

Tengok korang, dia pun mcm bole rase je nak tinggalkan kite..rumah kecik yg muat dia sorang tu, kubur laa.. Ermmn..masa aku cium dahi nenek, terase sejuk sgt, airmuka dia pun tak nampak keruh, nmpk tenang, redha je.. Nenek pun baik hati, suka tolong orang, walaupun dia dh tua, tp dia tak penah pun dok diam, ade je keje dia nak buat.. Selama aku jadi menantu dalam keluarga hubby, baru 2 kali aku jmpe nenek, masa aku kawin smpai kitorang hantarkan nenek balik semula ke baruh (puas pujuk suh tinggal dgn mak & abah tp dia takmo) dan laie sekali time arwah abah meninggal.. Oye, masa nenek nk balik tu, nenek nangis, tangisan tu syahdu je...tp kitorang tak perasan.. ade banyak tanda..tp kite kan manusia biasa, tak bole nak jangka..

Ape pun bagi aku, nenek adalah seorang nenek yang sangat baik hati, tak pentingkan diri sendiri, tak suke menceceh, selalu risaukan kesihatan & keselamatan aku (masa aku tgh ngandung dulu..yela pas kawin terus ngandong) & terbaek la wook!!!

Ape pun korang yang bace ni, aku harap tolong la sedekahkan al-Fatihah pada arwah nenek kitorang, moge rohnye dicucuri rahmat & ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman & bertaqwa.. Aminn...

No comments: