Jom klik

kENgkaWAn

Thursday, May 6, 2010

Kanser Pangkal Rahim??

Salam semua... apa khabar korang hari ni?? Ader yang tak sihat?? Kalau tak sihat, cepat2 la g klinik wat pemeriksaan yer..

Amacam?? Baik tak mukadimah aku ari ni??? Mukadimah ini sebenarnye mewakili hati aku yang walang saat ini..

Semalam, malam tadi la kiranya.. g klinik NIk Ishak kat Seksyen 18 Shah Alam.. Aku suke klinik ni sebab Doktor dia baik2 (Kecuali sorang tu, ya Allah pemalas gile..nak tnye sakit ape pun macam malas, ape lagi nak terangkan sakit kite tu camne..selalu doa bukan turn dia tiap kali g klinik huhuh) pastu ubat dia pun serasi dengan kami sekuarge..

Actually jumpe doc coz nak check so tochek ku itew yang dah 3 hari tak baik2 gak batuk nye.. (tula sape suh bawak dia mandi dalam sungai kuala woh..eh betul ke sungai tu?? kat tapah..ah lupeee) Then doc ckp Qimie ok2 je sbb dia lum tahap lelah and kahak dia tak terlalu banyak sehingga perlu disedut kuar.. It will be okey if bagi ubat & kerap bagi air masak + susu. Antibiotik pun dia bg coz bebudak tak elok kan klu kerap bagi ubat..nnt bakteria tu akan bertambah kuat..

Huhuh... then, dengan confidennye aku tanye (dah tak malu masa ni sbb doc ni nampak sgt berwibawa gitew)
Aku: Doc, kalau saya tnya soalan berkaitan perempuan, doc boleh jawab ker??
Doc: Terus muka serius smbil angguk kepala

Aku terus la tanye, kenapa:-
1. Aku baru je period 16hb April - 30 April then stop 2 hari.. pastu datang lak pada 3hb Mei sampai sekarang..
2. Warna period ni tak macam biasa..warna cokelat & macam berakar panjang cam benang gitew.. & tak bebau pun macam darah period biasa..
3. Lepas anak 7 bulan baru aku datang period tp selalunye amik masa 15 hari..
4. Lepas bersalin baru dapat senggugut sbb masa anak dara tak penah sekali pun kena.
5. Mudah penat & kerap gelap mata @ hampir pitam..

Doc pun jawab.. aku kena jalani ujian pap smear sebab banyak benda yang diragui berlaku pada aku sekarang.. Katanya kalau sebab perubahan hormon then it will be ok but if something else happen to me.. So why take risk, just do the pap smear test..

Bila aku tanya sakit ke buat ujian tu then katanya..tak sakit cume mungkin aku akan rase kurang selesa jela.. Ujian tu akan dimasukkan kt kite nyer bawah tu untuk tgk ada apa2 perubahan ke then akan amik sikit tisu untuk dibuat ujian.. Biar buat awal at least kalau ader apa2 boleh buat rawatan awal.. Ape2 tu adalah kanser pangkal rahim okk...

Adoii..lemah lutut aku dengat sumer tu.. Tak leh nak tumpu sekarang nak wat keje.. Dari malam tadi sampai sekarang, macam2 bersarang dalam kepala aku.. Macammane kalau betul positif ujian nanti??? Kecian anak aku.. kecik lagi dah takde mama nanti..

Hubby tak henti2 bagi sokongan katanya takde apa2.. insyaaallah.. Yang penting buat dulu ujian tu.. Ermmm...

Pagi2 smpai ofis terus google tgk ape itew pap smear..apa itew kanser pangkal rahim.. Ya Allah.. takut nyyee akuuu.. Terus decide nak buat ujian tu.. daripada aku tertanye2, baik aa buat ujian tu..at least da tau keputusan, tak la serabut lagi otak nak fikir..

Yang pasti jumaat ni balik kampung.. sabtu nak g jmpe bidan.. bagi dia tengok badan aku ni, betul ke tak betul.. kalu tak betul, betulkan ape yang patut.. ahahah..

Ok tu je.. aku dah tak leh nak pk.. tgh pk nak buat ujian kt klinik tanglin & bayar Rm1 je ke buat kat LPPKN Shah Alam.. Bayar Rm25 & buat ujian pap smear & gak tekanan darah bagai.. Ok gak buat ujian kesihatan ni sbb aku asik tak sehat je.. Mane tau ader tekanan darah rendah ke tinggi ke kan.. Tapi ujian tu ader hari2 nye..
Isnin: Pagi ajer
Selasa: Pagi & petang
Jumaat: Pagi

Klu jadik amik selasa laa petang..leh balik terus..tak payah pk nk keje dah. .Yang pasti, hubby kena teman..tak kiraa.. kena bagi semangat kan.. Macam nak pegi berjuang rasenye nii..tak mampu hadapi sensorang..

Ok balik ni baru bincang dengan hubby..Yang penting kena tunggu darah kering dulu baru boleh buat ujian ni.. Tu adalah syarat utama..

3 comments:

eima said...

perubahan hormon la lepas bersalin ...
tak de pepe la aku rasa.. jgn risau k..
aku pun masih bertangguh nk amik pap smear ...
slalu nye baut ujian nih 10 hari lepas period ...3 tahun sekali ....

LiErOSe~QiEmi said...
This comment has been removed by the author.
LiErOSe~QiEmi said...

Tu la riso laa manje wehhh.. riso tetap ado.. takpela better buat dari riso tak menentu kan???