Jom klik

kENgkaWAn

Wednesday, May 26, 2010

Perkembangan Anakku

Ermn.. tinggal lagi 15 hari si tochek nak masuk umor setahun.. Eee.. jap jer ekk masa berlalu..

Dah lama tak cite pasal perkembangan dia.. Lupe suda perkembangan bulanan dia... Huhuh... so cite perkembangan sekarang je la menjelang umor setahun..

1. Gigi dah banyak.. 4 atas & 3 kat bawah... Tapi ader 1 gigi tu terbelah tengah macam bentuk love.. ish berseni sungguh gigimu ye anakku

2. Sangat laju berjalan bila dipinpin tp malas untuk belajar bertatih sendiri.. kalau dipegang then nak lepaskan tangan cepat2 dia duduk, takut nak jalan sendiri.. kalau jari aku ni tak payah cakap laa sgt kuat genggamannye..tak mo bagi lepas dia jalan sendiri..adoii

3. Suke merajuk & cepat mengalirkan air mata.. kalau marah skit, bebel dgn serius kat dia, terus pandang muke kite dgn sayu, pastu nangis.. Sedey kan tgk airmata dia kuar, terus kite hug..pandai erkk tak kasik mama marah lama..

4. Suke buat suara manje supaya tarik perhatian kite suh main dengan dia

5. Suke nyanyi dalam lenggok dia sendiri.. lagu ape tu sayang?? Mama & papa tergelak2 dengar Qimie nyanyi tetiap hari sooo suweeettt tau!

6. Dah suke makan ubat.. dulu nak suap mcm nak kena paksa bagai, sekarang seronok plak dia makan ubat yang tak sedap tu..

7. Suke minum scoot emaltion(cane eje?? taram jelaa)yg wane oren tu..pantang buka botol, tuang dalam sudu, laju je datang nganga mulot.. Tapi alhamdulillah, lepas amalkan makan ini vitamin, dia jarang demam lama..

8. Pantang tengok orang asing (yg dia tak kenal) dekat dgn dia.. menangis macam kena dera.. Adoiiii yg ni buat aku sgt penat sebab kena pujuk+dukong dia.. tapi..akan cube sedaya upaya intai gak org yg dia takut tu pastu sambung nangis balik.. Qimie..qimie.

9. Dah mula pandai marah2 kalau rampas ape yg ada dalam genggaman tangan dia.. terutama benda2 kecik yg dia jumpa kt lantai, pastu dia nak masuk dalam mulot.. Kena mintak cara elok.. Ooo..nak ajar mama berhemah dalam meminta seswatu erk cayunk??

10. Pagi2 pantang ilang bau badan aku sebelah dia..akan bangun automatik.. nangesss aduyai.. so pagi2 mmg aku akan mandi dengan sangat rush.. Tak pun masak sambil ditemani dia dalam walker di dapur.. Sebab tu kadang2 terlewat kuar dari rumah.. Hik hik cian hubby, selalu kena pecut untuk elak lewat punch.

11. Pandai meminta2.. dengan aku & hubby dia tak berani mintak..sbb kalau mintak sure tak dapat.. tp dengan mummy & daddy dia (pengasuh) sgt pandai meminta, tunjuk itu ini.. klu tak dapat, merajuk.. Ermn.. pandai erk perabiskan duit orang laen..ikot sape laa ni.. Mama??? Muahahahah....

12. Suke panjat sume benda yg tinggi dalam rumah tu.. tp alhamdulillah pandai lak turun sendiri.. Pandai mama ajar kan sayang.. ehehehe.. (cepat tangkap pelajaran woo.. mcmana aku ajar dia turun katil, camtu laa dia buat tiap kali nak turun dari mana2.. Wangge..wangge)

13. Perkataan?? Ermnn.. ape erk.. sangat malas ini budak untuk sebut ape2 perkataan yg kite ajar.. adoyaii... Mama pun lom kuar dari mulot comel dia tuu..

14. Suke clap hand.. Pantang dengar muzik, terus tepuk tangan.. sometime tgh minum susu pun clap.. lawak laa kimi ni.. Mamai2 mata nak pejam pun tepuk tangan tu..

15. Minat gile dgn mana2 iklan kanak2.. Anmun essential tu tak payah cakap laa.. Memang peberet diaa laa.. tgh menyusu, mata nak pejam boleh bingkas bangun, tengok dulu iklan sampai abis, baru sambung balik perjalanan menuju ke alam tidooo.. Huhuh..

16. Dah pandai babai orang.. seronok tgk.. tp dia tak suke babai aku..sebab takut aku tinggalkan dia..

17. Sangat2 suke menggigit.. Ya Allah.. taktau nak cakap macamane.. sume benda dia nak gigit..kalu letak dlm babycourt, dia ggit pagar kayu tu, klu bg mainan, dia gigit mainan.. mainan yang sepupu dia hadiahkan..tak sampai 15 minit pun main, pussss bocorrr.. adoiii... Apa lagi tangan & kaki yg terdedah, cepat je menjadi mangsa gigitan cinta diaa.. So kawan2 kalu tgk kaki, tangan ai yg berbirat tu.. bukan love bite dr hubby tau..tp dari si tochek tu..

18. Paling suke dengan makanan... kalau nangis, sua je makanan pada dia, automatik diamlaaa anak kecil ku itew.. Ngikut perangai sape ntah??? Sekarang suke makan sendiri, tak suke sangat orang suap.. Dah beso erk??

19. Susah nak tido siang tanpa buai..tp klu dok dalam kete takpe, cepat je mata layu..

20. Suke mengemas rumah dengan aku..kalau baju tu, aku lipat2 cantik, dia akan buka balik, leraikan..yg lom berlipat tak mo sentuh..kena marah dia gelak.. baju dalam bakul nak jemur, dia kuarkan..nak tolong mama sidai kain erk??? Tunggu jalan dulu yer sayang..

Ermn.. dah banyak dah tulis ni.. hikhik.. asyik sangat bercerita pasal anak kan..eheheh.. tu jer.. Nanti Qimie dah umur setahun mama coret lagi perkembangan di sini yer..

Harapa mama, Qimie dapat laaa jalan walau selangkah dua dulu menjelang umo setahun ni..bole yer sayang..bole yerrr.. Huhuhu...

2 comments:

eima said...

wah perkembangan yg baik .. terutamanya scotts emulsion ngan ubat tuh ...
anak aku dah besar panjang pun kena paksa lagi menangis2 nk rak.... huhu ...

LiErOSe~QiEmi said...

hehehe...kecik lagi..taktau aa beso nnt suke senang ker tak lagi nak bagi dia ubat