Jom klik

kENgkaWAn

Tuesday, June 1, 2010

Bila anak demam

Ermn.. Qimie demam dari hari ahad tu, stat kol 4 pagi demam sampai laa semalam petang.. baru kebah.. Demam dia kali ni lain macam skit membuatkan aku terpaksa bukan laa terpaksa, aku fikir aku kena amik cuti untuk jaga dia.. Yer laa penjagaan terbaik tentula dari ibu kandung dia kan..

Merengek
Semalam dia merengek-rengek.. Tak mau sekali pun aku tinggalkan dia.. Semua benda yang aku nak buat, dia nak aku bawak dia.. Buat air mandian dia, sambil dukung dia, amik air sembahyang, bawak dia masuk toilet, bagi dia paut pada pintu sementara aku amik air sembahyang.. pastu nak sembahyang pun kena dekat dgn dia.. Letak dalam babycourt sebelah aku sembahyang sambil dia main cermin almari solek aku..

Tak lalu makan
Bayangkan..si Qimie dah 2 hari tak lalu makan.. Risau gile aku.. biasanya pantang sua, musti ditelan..masam, masin, manis, pedas, tawar..sume dia sapu.. Tapi untuk 2 hari tu..skit pun dia tak mau telan.. klu masuk dalam tekak dia tu pun, sesudu dua.. Pastu dia jelir2 lidah, tanda dia macam nak muntah..tak leh nak telah makanan tu.. Sedih wehhh...aku pujuk2 pun tak mo.. Cereal tak nak..bubur nasi tak nak.. Buah2 tak nak..biskut tak nak.. Putus asa aku semalam nak bagi dia makan..

Susu
The only food that he can take only milk..nope..not anmum but exclusive milk from me... Bayangkan laa aku ni dah dekat 1 tahun susukan dia..susu aku pun dah tak banyak..yang ader pun tak pekat.. so macam takut dia tak kenyang.. 2 kali aku buatkan susu anmum..tak mo nye dia telan.. bila aku macam paksa dia minum..yela weh takut dia tak kenyang..dia nangis2.. tak mau.. Alih2 dia minum susu aku jelaa semalam.. tapi untuk ahad tu mau gak dia minum & makan.. Dan hasilnya..Berat anakku terasa sangat berbeza...ringan dari biasa...

Manje..
Bile Qimie demam je..automatik, dia akan manjeeee sangat..tp syukur, kali ni bukan dengan aku je dia manje..dgn papa pun samaa.. Klu sebelum ni asik nak dengan aku je..tp alhamdulillah kali ni dia lebih manje dengan papa dia.. N Ahad malam Isnin tu.. disebabkan powerroot tongkat ali coffee, papa tak leh nak tido awal..so dia laa yang tengok2 kan Qimie, lap badan tak bagi susu naik tinggi sebab malam tu suhu antara 39 - 40.. mau tak risau.. Aku cuma terjaga tiap kali Qimie merengek nak susu.. Ntah, mata langsung tak leh nak buka..biasa aku laa yang berjaga tiap 5 minit lap kan Qimie..tp kali ni turn papa lak..tiap 15 minit bangun tengok Qimie. Thanks erk papa.. mama letih sgt wooo malam tuu.. mybe sbb awal pagi ahad tu dah tak tido sebab tengokkan si tochek..

Tu jela dulu nak cite.. Pagi tadi masa anto dia pada maklong dia, dia dh tak demam..malam tadi lagi dah ok.. Harap-harap tak demam lagi laa anakku sayang.. Kate orang demam sebab nak beralih tahun.. Yeke idok wallahualam.. Yang pasti dia dah mula nak berdiri.. Ermnnn cepat laa jalan yer anakku sayang.. mama tak sabar nak tengok anak mama bertatih..

Oowh pasal cite yang aku janji nak cite semalam tu?? Ermn.. malas laa wat sakit ati je kalu cite.. aku dah lupakan.. Huhuhu.. tak bagus berdendam.. Sekian..

2 comments:

Fida Ghazi said...

wohohoho..

jadi mak .. camtulah u..
tu baru anakk sorang..
cuti tu mang peruntukan untuk jaga anak sakit dengan cuti ari raya je..

cayo la cakap den!

eima said...

aku pun dah slalu merasai kes anak demam nih ... anak aku mmg slalu demam pun ...

slalu nye budak tak susu sbb tekak die sakit @ tak de selera..org besar pun sama kan klu demam tak de selera...