Jom klik

kENgkaWAn

Thursday, August 5, 2010

Coretan Bonda

Anakanda,

Setiap pagi, tatkala bonda menghantar anakanda ke pintu taska,
anakanda pasti akan menangis, memandang bonda sayu,
seperti mengharapkan seribu pengertian dari bonda supaya tidak meninggalkan anakanda disitu

Luluh hati bonda mendengarkan tangisan anakanda, pelukan kuat anakanda pada tubuh ini bonda terpaksa leraikan, bukan kerna bonda tak sayang, bukan kerna bonda kejam, tapi bonda terpaksa anakanda

Anakanda,
Bonda harus bekerja bagi mencari rezeki tuk kite sekeluarga, kalaulah kita datang dari golongan berada, tidak mengapa, bonda rela berhenti kerja, dan menjaga anakanda sepenuh masa, mendidik anakanda, membelai dengan penuh kasih sayang, tapi.. kita hanya golongan biasa perlu untuk bonda bekerja bersama papa demi masa depan mu anakanda

Tolonglah bonda anakanda, cepat-cepatlah biasakan diri dengan persekitaran baru di taska supaya bonda tidak risau memikirkan keadaan anakanda disana sudah berhenti menangis kah, sudah tidurkan, sudah makan kah.. bagaimana layanan cikgu-cikgu, bersabarkan mereka dengan karenah mu anakanda

Ketahuilah, semuanya menerjah masuk fikiran bonda saban masa.. bonda khuatir.. niat bonda dan ayahanda hanyalah mahukan anakanda untuk berdikari, pandai berkawan supaya anakanda tidak merasa sunyi atau takutkan pada manusia lain semuanya untukmu anakanda

Anakanda,
Bonda perasan, sejak masuk taska anakanda mula pandai berkawan dengan orang, kurang takutkan orang tapi anakanda, anakanda menjadi sangat manja dan pandai memberontak jika tak dapatkan sesuatu.. tapi tak mengapa anakanda, bonda sudi mengajar dan melayani karenah anakanda

Cuma kecian pada ayahanda, ayahanda kadang-kadang berkecil hati bila mana anakanda tidak mahu bermanja dengan ayahanda.. Kadang-kadang anakanda terlalu memberontak hinggakan bonda tak boleh berbuat apa-apa selain melayan karenah anakanda, jika tak dituruti anakanda akan berguling2 atas lantai sambil melalak.. oh anakanda malulah pada jiran-jiran anakanda

Ayahanda ingin memujuk, anakanda tolak, mahukan pujukan bonda jugak.. bonda tau, biasanya anakanda bersikap begitu pabila mahu beradu ataupun bersantap, tapi anakanda, belajar lah bersabar, bukankah sabar itu separuh dari iman anakanda

Anakanda,
Bonda perlu berhenti disini dulu, bonda nak pergi bancuh air milo, tekak bonda kering akibat makan banyak durian dan rambutan dalam minggu ini.. Moga anakanda memahami coretan bonda dan berubahlah menjadi otromen..eh berubah menjadi anak yang sabar, soleh, taat.. semua yang ke arah kebaikan laa yer anakanda..

Babai, tata, dada..

5 comments:

eima said...

klakar tul ko nih bunga...

deelira said...

cam syahdu2 je aku baca entry ko ni bunga..sedih pon ada sbb ko bukan dari golongan berada ada.. hahaha

LiErOSe~QiEmi said...

eima: kelakar ke manje??? WEh entry sedeh ni.. ko tak syahdu cam zue ker??? hahaha

deelira: syahdu kan zue kan.. ahahahaha aku kan golongan marhean he.. eh btl ke eje camtu??? picisan je la senang sebut ahahha

Fida Ghazi said...

oit..mak bonda..
tu tapawe doyan jangan lupa amik pulak!

Yang Benar,
Inang pengasuh.

LiErOSe~QiEmi said...

baek inang, time kasih kerna mengingatkan bete.. itu lazat-nye ada lagik??? tapau..tapau!!