Jom klik

kENgkaWAn

Monday, September 6, 2010

2 jam je tido malam tadi

Yer ni status yang sama aku tulis kat YM aku.. Ni pun mata dah pinau2 ni.. Kepala dah start rase sakit..

Kenape aku tido 2 jam je.. ni yang nak cite ni..

Kan sabtu tu aku cakap balik dari berbuka kat luar then hubby naik rumah dulu dengan qimie kan.. Masa tu hujan ala2 gerimis.. Eh betul ke ayat aku.. Ala..macam baru nak start hujan.. Aku lak tengah gigih nak betulkan parking kete, makanya tak nyempat nak amik payung tuk meka. So hubby just halang Qimie dengan kepala dia je(dia bongkokkan badan sambil lari2 ank).
Then sampai rumah Qimie terus tido, hubby mandi dulu.. So hubby ok la tak ditimpa musibah.. Sebab pas mandi tu aku urut perut dia, kaki & picit kepala.. angin dah kuar so dia rasa ok skit. Tapi.. si tochek tu, terus tido.. takde basahkan rambut.. Apa lagi.. tak sampai 1 jam, badan dia dah mula memanas..


Bila tak senat merengek la dia.. So seharian Ahad tu dia tak aktif sangat.. Masa balik daripada hantar adik ipo ke kampus, singgah klinik. Jumpa doc.. emmnn doc ni senget laaa buat nak explain anak aku ok ker tak.. dia just cek then taip2 kat komputer dia, then dia cakap, ok! Senget!!!!!

So malam tu qimie tido jap je, then dia muntah pastu terus bangun main komputer dengan papa dia.. Aku lak masak nasi tuk sahur sok & kemaskan mana patut.
Kol 1 baru masuk tido... then kol 2.15pagi tiba2 qimie menangis, merengek2, suhu badan menaik mendadak.. baru 2 minit letak bawak ketiak dah 37.8, pastu dia dah meronta .. Bagi susu kejap je minum, takmo, tepuk2, takmo, tidokan atas badan, takmo.. Sume nanges..
Hubby bangun buatkan air asam jawa, nak jeramkan kepala & badan dia. Tido kejap.. Tak sampai 10 minit pun, bangun balik.. Pujuk2 takmo diam.. last2 aku dukung bawak dia kuar.. Dah la dengan batuk, selsema lagi.. Kecian sangat..

Aku buka baju suar dia pastu nak basuh mulut tapinye dia nak main air lak.. Terus je aku basahkan kepala & badan dia skit2.. Masuk bilik lap2, tukar baju then cuba tidurkan.. Tak jalan.. merengek gak..

Bawak keluar, masuk dapur, nak ke bilik semula dia marah, nak main air.. Laaa sabo je aku ni.. terus amik besen, letak air dudukkan dia.. Diam terus main air.. Kol 3.15pagi masa tu aku tengok jam tau! Korang tengok laa aksi dia main air..


Dah habis sume air dalam bekas tu dia tumpahkan aku soal dia "dah puas dah??" dia gelak je.. Aku angkat dia, salin baju bagai, nak gi dapur amik mop tp dia leh lak nak main kejar2 dengan aku.. Lantai still basah kan.. aku dah cakap dok diam, kang jatuh.. ermnn mulut ibu kan berbisa, tak sampai seminit kau cakpa, gedebuk!! Haa lari la lagi.. Sebbaik aku sempat capai tangan dia so impak jatuh tak la kuat sangat.
Dok berdingdong2 aku siap leh mop lantai, iron baju tuk keje ari ni.. Aiii takleh jadik, dah kol 4.10 pagi.. Terus amik dia, ajak makan ubat.. Bersilat gak la nak suh dia buka mulot.. tapi sebbaik Qimie ni jenis yang telan ubat, dia tak buang balik.
Kol 4.15 la baru masuk tido, tidokan dia.. dengan aku 2 terlelap.. jaga2 dah kol 5.17pagi.. Terus lompat terjun katil.. Suh hubby bangun, panaskan lauk.. Eh dengar Qimie dah jerit dari dalam bilik, nanges.. Laaa.. dukung dia sambil bersilat kat dapur..
Hubby amik dia nanges.. adeh.. Nanges bukan skit2 mmg meraung tu.. Aku amik, suh dia duduk elok2 dengan papa dia & rasuah nasi. Baru dok diam. Tapi 2,3 suap je, tak mau dah.. Terus dia rebahkan kepala dia kat peha aku , tido..sayu tak??? Ciankan..
Ni la gambar budak yang demam & kena gak marah dengan mama dia sebab kepala mama dah tak tahan pening sebab ngantuk sampaikan sebek2 nanges... Cian anak mama.. Sebbaik masa anto ke taska tadi, panasnya dah kurang.. Ubat pun dah aku bekalkan..harap2 anak mama cepat sehat yer.. Nak raya ni sayang, jangan la sakit..




20 comments:

.:iz-AnN a.k.a cOmOt:. said...

1.ym???tak de nampak pun kat ym akak ni...hehehe...

2. perghh...dalam tingtong tu, sempat gak ko amik gambar qimie tu ek...heheh

mrs.ecam said...

uish klu aku amik coti or mc...kt kinik panel asben aku klu aku ckp x ckp tdo jg ank dmam die leh bg mc...pastu blk umh kebabom la...klu x cukop tdo ni smnggu lom tentu ilang rs pening tu tau...heeeeeee

Yutaka Mushimura said...

kasihan kalian....

jgn berjangkit demam tuh ek...

~~hehehhe~~

LiErOSe~QiEmi said...

izan: alaa..mane ada akak add saye, mana nak nampak..

capai hp amik gambo sebab rase cam sweet lak tu dibuat kenangan bile dia beso nanti hiihhi

LiErOSe~QiEmi said...

mrs. ecam: eee.. klinik panel hubby strict sangat.. ssh nk dapat mc.. kecuali sakit

yutaka: haah ada tanya hubby.. agak2 klu saya pun jatuh sakit camne erk?? Cepat je dia jawab.. eh jangan, patah kaki nanti... uhuhuh

Yutaka Mushimura said...

~~hoohohoho~~
(gaya ketawa makcik/pakcik tingkap)

deelira@deeliraz said...

sian ko. ibu mithali la wei :) tabik springggg...

LiErOSe~QiEmi said...

mithali la sgt... woi tu puji ke perli tu???? hihihihi

eima said...

lain kali payung kan anak ye ...jgn bg kena ujan .. raya dah tak lama cik bunga oi .. sian qimie ....tak raya ko karang ...hehe

mudahan² qimie cepat sembuh ....
leh raya ngan kutip raya bebanyak ....

LiErOSe~QiEmi said...

eima: baik macik, ambe menurut perintah.. uhuhuh.. tatau la manje dia cam kena sumpahan, kena setitik dua je pasti demam..adehh

Nur Hawa Mohd Zin said...

alololo...sedihnye lah muka dia bunga....eh tapi bace entri ni kesian kat bungan semalamam tak tido....

LiErOSe~QiEmi said...

awe.. mmg bunga tgh dingdong dah ni..nak tido tp cam tak tertido.. mata cam panda dah rase huhu

Nur Hawa Mohd Zin said...

comelnye....panda..hehehe...malam nanti tido lah awalnye...demam lagi ke Qimie?

Intan Inn said...

alahai kesian tgk dia..semoga epa sembuh k makan ubat tau..

Black_roses92 said...

alaa...cian qimie ek. biasa la budak2..memang macam tuh.. ish.. kita tak tau la kang ada anak tah camne.. mau tak haru dunia.. hehe.. ;')

hamzah ian said...

hehe.. gua belom kawin..

LiErOSe~QiEmi said...

awe: alhamdulillah, qimie dah tak demam.. cuma still selsema & batuk

intan: amin..mmg kena paksa telan ubat pun hihihi

LiErOSe~QiEmi said...

black_roses: maka dgn itu, buat la persediaan mental & fizikal sblm kawin ye dik

hamzah: ok, kumpul duit cpt, baru leh kawin hiihih

aSmiDar said...

lahai..nak main..demam2 plak tu..xcejuk ke yang..huhu

LiErOSe~QiEmi said...

asmidar: dak tochek ni mmg.. hantu air skit.. suke sgt main air, tapi mandi sungai takot.. ntah nape ntah