Jom klik

kENgkaWAn

Tuesday, January 4, 2011

Gara-gara si anak..

Pagi semua... Hari ni, muka aku sembap lagi.. Gara-gara si kenit yang asik la cari pasal..

Sejak baik dari demam, tapi tidak selsema & batuk ni.. Aku perasan, dia asiknyee tak boleh berenggang dari aku.. Biasa boleh gak aku mandi ke buang air ke masak ke semayang ke tanpa gangguan.. Ni tak...

Semalam, aku nak mandi dia menangis tak ingat.. Time magrib lak tu. Aku kuarkan kepala tanya nak ape, nak susu ke, dia angguk, then suh la papa dia buatkan.. Ok la diam kejap, tetibe bila papa dia dah bancuh, buat hal, tak mo minum dengan papa.. Nak aku jugak..

Hangin 1 badan la laki aku.. Dah bancuh, suh baring takmo, dah tu kalau diam takpe, ni bergolek2 atas lantai meraung.. Aku kuar je dari bilik air, terus hulur tangan, nak dukung.. Aku amik botol susu bagi dia, eh, elok lak minum.. Tak ke geram?? Dah siap minum, merengek lagi, nak berdukung, nak menggombeng..

Aku ni nak semayang pun tak senang, last2 kuarkan kotak mainan dia, kasik dia main sorang2 dalam bilik sebelah. Baru leh semayang weh.. Kecik beso, kecik beso je aku tengok si kenit aku tu semalam..

Lepas semayang aku & hubby buat tak tau je kat dia, takde nak tego2. Saje nak bagi dia tau dia buat salah. Pandai plak tu amik hati, tak merengek2 dah, siap nyanyi2 dok depan pintu dapur teman aku basuh pinggan kononnye. Dah lama sangat takde orang peduli dia, terus mencemik, sedih. Tergelak aku, pandai sangat beso tu nak majuk2 nak amik ati, sedeh konon..

Owh, nak tau dia melalak kuat tak kuat magrib tu, aku dapat sms dari jiran tanya kenapa anak menangis kuat sangat & lama tak berhenti.. Woh malu tak mak bapak?? Haippp nak kena betul, sebbaik laaa mama ni jenis sabo skit & papa tu lagi la sabo sebab leh tahan je telinga dengar anak nangis.. Yela, papa pujuk dia lagi mengamuk, dah tu acane papa tak bengkek. Ermnnn...

Kol 9 si kenit tu dah tido. Penat sangat, rasenye sebab dia tak berapa sihat tu yang asik la buat hal. Cian anak mama.. Nasib baik malam tadi dia bangun lebih kurang 5 kali je, takde la terganggu sangat tidur aku ni.. tapi masih la mengantuk ni.. Adoiiii la anak..

8 comments:

MRS. K said...

adoii la anak.. tapi tu la yg buat hati tak sabar nak balik cepat dari opis kan? huhuhu

eima said...

nape Qimie jd cam tuh ...
ko slalu marah2 die kot...
aku rasa ko tak leh marah2 die la ...
ko kena psiko plak die ...
kunun ko plak ngajuk klu die buat hal tak mo kawan ngan die ke ....

Fahim penah gak jd cam tuh tp zaman baby la ...dok dlm walker tak leh tak nampak aku ...dah besar kurang ckit tp keja asek la skodeng aku .....

Fida Ghazi said...

hihihih..sikit je tu..sikit je tuhhh...

kata dah cadang nak tambah anak...

camtulah jadi mak...penuh cabaran...

semalam cakap kat anak yg 2 orang tu.. "cepatlah korang besar! cepatlah korang besar!"

sebab?? tahan perasaan kat karenah diorang yang bukan2 tu lah..

Amy Syaquena said...

Itulah cabaranya seorang ibu..

LiErOSe~QiEmi said...

mrs.k: memang laa.. kadang2 otw balik keje tu dok ngajuk cara qimie cakap dgn papa dia hihih

eima: tak jalan dah manje... aku duu psiko camtu la, sekarang, dia lak tiru aku majuk, buat2 nangis, sakit jiwe tak??? dia tau aku buat2

LiErOSe~QiEmi said...

fida: tu la kak.. acane nak tambah camni??? kang tak dapat kasih sayang adik dia dek abang dia buat hal je tak leh renggang dengan omak eh..

tapi miyen dgn ripkah comey kak.. hihihi

amy: memang dah tercabar gile2 dah ni amy, adeh

mrs_zura said...

huhu..habib time tak sihat je nak ibu..time sehat abah ajer..ibu dh tak laku huhu

LiErOSe~QiEmi said...

zura: qimie tu, sehat ke sakit ke, bunga gak dia nak dajalkan.. papa dia time nak main je.. ermnn sabo jelaa