Jom klik

kENgkaWAn

Tuesday, March 29, 2011

Tak sangka kaum tu yang tolong

Sebelum ni, aku kalau tengok kaum India, mesti aku takot2.. Sebab diorang kan cam ganas.. main parang je kalau nak amuk.. Tapi kan.. kisah kami di petang Jumaat tu sedarkan aku..

Jumaat lepas, naik moto cam biasa balik keje. Hubby cakap minyak dah nak habis, so kena isi. Tapi masing2 bajet sempat sampai kat stesen minyak kat KESAS sebelum PROTON tu.. Tapiii.. rupanye.. elok je turun dari persimpangan Kewajipan ke ape tu.. Terus moto semput2. Aaaasudahhh!!! Memang undang padah ni. Lepas je moto semput2, terus enjin mati..

Sebbaik masa enjin mati tu, jalan macam turun bukit skit.. Tapi still hubby kena kayuh2 dengan kaki. Dekat 300m gak la hubby tolak2 dengan kaki.. moto gerak la sebab memang jalan cam turun bukit. Tapi bila jalan nak naik ke bukit ke turun la tolak. Aku tengok papan tanda jalan kete lagi 1km nak sampai stesen minyak. Jalan moto bermaksud 1.5 km la kot.. Sebab kan banyak lekok sana sini. Matik laaaaa.. Semput aku nak panjat bukit cenggini. Hubby suruh aku naik moto, dia tolak kan.. Weii tak gamak nak susahkan laki sendiri. Moto pun dah berat, nak tampung lak dengan berat aku yang dah makin menaik ni.

Dekat 200 m gak la kitorang jalan kaki. Moto lain buat tak tau je tengok kesusahan kitorang. Tetiba kat 1 selekoh, ada mamat ni tegur,

Abang, kaka, apa masala??

Minyak habis la..

Ok, takpe, naik, saya tolong tolakkan.

Gile terharu aku weiii.. Korang tau tak, orang yang tegur tu kaum India.. muka & badan cam gengster, tapi punya hati yang baik. Aku muka memang terharu gile & rase sangat insap!! Yela, selama ni aku ingat diorang ni mentakotkan.. tapi tak semua.. Ada je yang baik hati cam mamat tu..

To mamat tu, kalau terbace blog akak.. eceh akak.. padahal tak tau sape tua, sape muda.. Kitorang ucap time kasih banyak2 yer.. Jasamu kami kenang hingga akhir hayat.. Kaum kami sendiri pun tak tolong time tu, tapi u, sanggup tolong.. U memang 1 Malaysia la... Pewitttttt!!!

Eh motip pewitt??? Owh, tu tanda doa kami semoga insan baik hati tu pun akan ditolong sesapa saja bila dia pulak dalam kesusahan. Amin...

3 comments:

nurkass said...

alhamdulillah..
ada juga insan yg berhati mulia..
hidup 1 m'sia..hehe

bunga,
si buchuk tu pe citer..
nakal lg ke..

ejaMaria said...

hitam manis...
hitam manis...
yg hitam manis... pandang tak jemu... pandang tak jemu...
hehehehe...
yg hitam tak semestinya jahat kan... ;p

Amy Syaquena said...

alhamdulillah masih ada insan yang berhati mulia walaupun berbeza kaum..