Jom klik

kENgkaWAn

Friday, June 3, 2011

Keje, anak, keje, anak

Hari ni datang keje separuh rela.. Mata rabak teruk, muka toye cam pendatang haram baru turun dari bot haram..

Tapi.. sebab tanggungjawab, aku datang gak.. Ape tanggungjawab tu... ermnn kena jaga tempat PA Pengarah yang tengah syok bercuti.. Sebab aku kena jagakan??? Ermnnn sumer PA kat ofis aku MIA... hahaha.. tak le.. Kak Fida kena cuti pasal pengasuh dia nak cuti.. Akak sorang lagi, tunaikan umrah, akak sorang tu MC lama gak aku rase dekat setengah bulan kot sebab kena operate, last, adik yang sorang tu, tengah cuti bersalin lagi... Dah tu sape je tinggal???

Baru je baca keluhan bersama ahkak fida pasal dia kena ganti semalam.. Cian mung kak.. Hikhik tergelak2 saye membacenye tau.. Ni nak bace klik sini. Sebbaik setakat ni tade sebarang panggilan yang bisa sakitkan jiwa raga saya.. Klu ada memang orang tu cari pasal la jawabnye.. Sebab ari ni.. datang keje memang separuh rela...

Nak tau pasal ape aku separuh rela.. ermnn 2 malam dah uollzzzz aku tak tido malam.. Ingat tak kisah aku bawak Qimie datang ofis tu.. adeiii... Balik dari ofis tu, malam tu terus badan dia panas.. Semua panas kecuali kaki.. Kaki sejuk.. Dia mintak selimutkan kaki, tak sampai setengah jam, 1 badan dah panas.. Panas bukan tahap suam2.. tapi letak telo aku rase masak kot..

Aku bagi ubat demam yang biasa dia makan, lap2 badan dengan air.. Tak jalan weh.. Adui... panas tak jugak kurang2.. Aku rasa aku memang berjaga, tak tido2.. kol 5.30 pagi kot baru aku tido kejap sebab suhu dia dah turun skit..

Pukul 7.30 terus bersiap gi klinik.. Rupa aku pagi tu??? Hahaha.. memang cam amah dah kot.. Kusut masai sebab tak cukup tido, dah tu tak koser aku nak mekap bagai... aku gunakan masa mekap tuk tido dengan Qimie kat depan tibi semantara tunggu hubby bersiap.. Hubby pun aku mintak dia half day, anto kami ke klinik dulu, klu suh aku pandu kete.. ke longkang kot peginye sebab memang mengantuk tahap ape ntah..

Sampai klinik, suhu Qimie naik balik.. Doktor cek, masa tu dah 37.8, dia cakap.. Paru-paru Qimie dah masuk kahak.. Kena amik gas.. Aduii masa tu tak tau nak cakap ape dah aku.. Qimie masuk bilik tu, tengok alatan sedut gas tu dah meraung awal.. Hubby pegang Qimie, aku lak pegangkan gas tu.. Gambar ada.. tp sebab dok tempat orang, tak leh nak upload aksi dia nanges time tu huhuu..

Lepas cek anak, cek omaknye plak.. Amik ko.. dengan aku2 sekali kena tegur... Paru2 aku bunyi tak sedap katanya.. Memang pun, kahak ni dah dekat 2 bulan kot, tak hilang2.. Aku mintak mc sebab memang tak larat nak keje kepala aku pusing tak cukup rehat.

Lepas gi klinik, singgah kedai jap makan.. Tengah aku dukung Qimie tengok nak makan ape, tiba2 dia muntah.. Takde signal langsung.. Aku bawak terus ke toilet. Ya Allah, sayu hati aku tengok dia muntahkan susu yang dah ada dalam perut kot, tak pun yang otw ke perut.. sebab berketul2 cam susu basi.. bukan sikit tapi banyak.. Baju dia dengan baju aku habis berbau sebab muntah tu.. dan aku rase sebab panas sangat, keluar segaris darah kat idung dia.. Cuak gak aku, tapi bila tengok dia ok, takde darah seterusnya keluar, kitorang putuskan tu sebab dia muntah teruk sangat.. Masa tu panas dia dah mula kurang la sebab doktor dah sumbat ubat ikot montot..

Berselera betul dia makan roti canai telur, share dengan aku.. Owh, macam biasa, dia konker pinggan asal, aku amik pinggan lain.. Huh!!! Tapi... tu jela makanan yang masuk perut dia semalam.. Ape pun dia tak nak makan, biasa kalau minum air panas, aku ajak cicah biskut, laju je, dia geleng tak nak. Aku amik nasi, nak suapkan, dia cakap tak nak.. Aku amik roti nak suapkan, pun tak nak.. Susu..susu, susu.. tu je dia nak.. Ermnnn.. takpe lah nak, susu pun banyak khasiat.. Tapi herannya makan tak.. tapi beraknye sampai 3 kali.. Banyak lak tu.. ntah sumber mana dia keluarkan balik tak tau laa...

Siang sangat la aktif.. sebab tak demam dah.. Eh, malam pun aktif, beza dia start kol nam tu badan dia panas balik.. Dan, ketahuilah bahawasanya panas tu adalah kekal sampai ke pagi tadi.. Aku dapat tido 2 jam je kot, sebab malam tadi bergilir dengan hubby.. klu tak bergilir, mungkin aku pitam kot.. Sebab 2 malam berturut2 tanpa tido yang cukup..

Kol 4 lebih aku sumbat ubat bontot kat dia sebab ubat biasa tak bagi kesan.. Dia pun tak lena sebab tak selesa aku asik lapkan satu badan dia dengan air asam jawa.. Siap leh jengel mata, pukul2 aku lagi marah sebab tak dengar cakap dia bila dia cakap, tanak..tanak... Marahla mama sayang, janji anak mama terhindar dari sawan akibat kepanasan melampau..

Tu, time aku suh hubby berjaga tu pun aku rase aku lena tak lena je tido.. ishh.. risau hubby tertido sama, tak lap badan Qimie.. tak memasal je.. Yela siangnya penat dok main pingpong dengan badminton.. Aku rase dia pun tak sangka demam Qimie berpanjangan, sebab biasanya paling lama pun 2 hari je dia demam.. tapi kali ni teruk la plak..

Pagi tadi aku tinggalkan gak dia dengan pengasuh.. Sebab siang dia tak demam teruk, malam je.. Ni pun still mikir2 nak pergi Melaka ker tak esok.. Esok kenduri kawin x-housemate masa bujang2 dulu.. Rancang dah baekkk tapi, Qimie lak tak sihat.. Ermnn.. tu la bak kata orang ofis aku... Mungkin ada yang 'menegur' time dia kat ofis kelmarin sebab dia 'galak' tak hengat sangat kan.. Ermnnn mungkin gak kot..Sebab.. ofis aku memang keras pun..dan memang dia tiba2 je demam lepas balik dari ofis.. Wahhh tanda tanya di situ..

Okla, dato' dah balik dengan 1 awek cun laaaa.. Nak buat2 banyak keje la.. Ahahahaha.. eh, tak nak rekod surat, sambil2 intai blog korang.. Hihih.. Keje tetap keje walaupun muka seperti tapir kehausan tido.. Hikhik..

9 comments:

zura_habib said...

semoga qimie cpt sembuh ye bunga...

eima said...

tu sebab aku tak suka bw fahim pi opis aku .. kat parking besmen die bleh melalak cam nampak hantu ..huhu
kat luar ok je .. nk kate tak penah pegi parking besmen ..slalu je pegi pasaraya ....haaa pi sendrik la ...


mungkin la ... bab menegur tu ...
Qimie cepat sembuh ye ...

nurkass said...

la demam ke sikecik tu..
teruk gak demamnye..siannye lah..
jaga diri tu sama bunga..nanti berjangkit pulak..

LiErOSe~QiEmi said...

zura: tu la zura... risau kan bila anak2 demam ni.. dgn kita2 nak nanges sama huhuhhu

LiErOSe~QiEmi said...

eima: tu la... ofis aku ni dah la sokmo orang kena tegur la.. pintu buka tutup sendiri la.. lalu belakang la.. main pingpong padahal meja ada tempat lain.. haaa musykil kan...

Nasriq said...

ofis kita tu memang keras pun... dinding batu bata, tiang konkrit, lantai konkrit... semuanya keras2 belaka...

Nur Hawa Mohd Zin said...

Allah..dugaan utk akak tu...sabar ye..mgkin Qimie tak sehat sebab nak dapat adik :)

Fida Ghazi said...

baru la itu ari kemain seronok dia kat opis gelak2..demam la pulak ye qimie ye..

sabo ye ibu ye... gitulah ade anak kecit...

~aSHa~ said...

dugaan membesarkan anak kan....takpe...bila dia demam dia akan membentuk bakteria baik yg ada daya tahan penyakit...