Jom klik

kENgkaWAn

Friday, March 23, 2012

Demam tatkala di ambang 6 bulan

Akhirnya.. pada usia seminggu sebelum berusia 6 bulan, Eqal demam.

Sebenarnya semalam Eqal dapat suntikan untuk 5 bulan, nurse cakap kalau masa cucuk untuk sebulan dan 3 bulan tak demam, so maybe untuk cucuk 5 bulan pun tak demam.

So, aku just pesan pada pengasuh kalau Eqal demam je baru bagi ubat. Petang tu ambil dia, ok je takde tanda2 nak demam. Tapi start je magrib, nampak muka dia cam tak sihat, aku cek suhu pun dah jadi 37.. Sebab 37 je aku cam, ok kot, just bagi dia susu badan & tidurkan dia.. Sejam lepas tu dia bangun, aku rasa badan dia eh tadi tangan dengan kaki je panas, sekarang dah naik ke badan & kepala.. cek suhu naik 37.7.. alamak.. Terus bagi ubat & lap2 badan dia.

Oye, ubat tu paracetamol 120, aku bace label tu untuk umur lingkungan Eqal 2-5ml, tapi nurse letak 5.3ml.. Aku cam risau nak bagi sukatan dia bagi tu, takut overdose so aku just bagi 2ml je. Lepas 10 minit, amik bacaan, tengok dah turun ke 37.3, tapi still nampak dia cam sakit je.. Teruskan lap-lap badan, kecuali kaki, sebab aku penah bace jangan lap semua badan, tinggalkan bahagian kaki supaya panas tu keluar ikot situ.. Memang menjadi, sebab sebelum ni aku selalu lap semua so suhu dok camtu je tak turun2, bila tinggalkan kaki, suhu memang turun.

Eqal pulak dalam sakit2 tu still lagi nak gelak2, senyum2 bila aku letak kain kat kepala.. Dia cam suka lak.. bahagia aku tengok muka dia senyum, at least tak la risau aku klu dia muka muram je aku memang haru laa...

Dalam kul 11 camtu aku cek bacaan turun ke 37.. Then kol 12 dah turun ke 36.8.. Then tiap kali aku terjaga aku cek bacaan makin turun dan turun.. Alhamdulillah.. Nasib la turun, klu tak turun, aku tak keje kot hari ni.. Risau laa..

5 comments:

Imaan09 said...

saya pun pernah dapat ubat..xingat ubat apa tp utk baby..gila banyak nk kena kasik..smpi kena guna 2x syringe y kecik tu.. was-was je..
berdebar gak ni, esok baby cucuk sebulan.. jangan laa demam..budak kecik klu demam bisa buat si emak turut demam!! hehe

♥cikmOt♥ said...

aler, menantu ibu demam ye...tu baru kena cucuk sikit tu...kuatkan semangat ye nak...

sib baik iris tak demam kena cucuk ritu...kalu idak, ibu pun riso jugak

deelira@deeliraz said...

mmg kita risau kalau anak demam..

aTy _faRed~ said...

risau kan kalau anak demam...hurrmm..semoge cepat sihat..aminnn...:)

me suya said...

semoga Eqal cepat sihat