Jom klik

kENgkaWAn

Monday, April 2, 2012

Qimie sekarang

Qimie sekarang sangat suka bertanya.. sungguh mencabar kesabaran mama & papa. Contohnye;

Situasi: Papa bersiap nak ke kelas.
Q: Mama, papa nak pegi mana?
M: Kelas
Q: Kelas buat ape mama?
M: Belajar la
Q: Oooo patut pon.. Papa belajar kat mana?
M: Kat poli
Q: Poli kat mana mama?
M: Kat Shah Alam
Q: Ooo.. salam tu kat mana mama?
M: Mie, gi la tengok dora tu, kang mama tutup komputer klu tak nak tengok. (alih topik hahahah)

Situasi: Mama gigih nak buat kek butter
Q: Mama buat ape tu?
M: Mama nak buat kek
Q: Buat kek? Mama nak buat kek ape tu mama?
M: Kek butter
Q: Mama, (sambil geledah barang atas peti ais) ni apa ni mama.
M: Pengcungkil gigi papa tu.. jangan mai la tajam tu
Q: Ok..ok. (ambil ubat pulak) mama qimie makan ubat ni ye (dia panjat kusi tuk capai barang atas peti ais.. wah nampak sgt banyak barang atas peti haahahah)
M: Jangan ngade la mi.. Letak!! Eeee.. qimie ni.. potpetpotpet (aku marahkan dia..  korang tau ape dia jawab??)
Q: Mama ni, cakap la elok2 (ajuk cara aku nasihat time dia ckap menda yang aku tak suka)
Aku terus, gelak2 dengar dia cakap camtu haahah.. anak mama dah beso.. Kak Fida baru je last week baca pasal Miyen tegur akak.. la ni Qimie lak tegur saya ghaahahah.. Maluk sndiri..

Situasi: Dalam kereta

Q: Papa, kita nak pegi mana ni
Mama & papa tengah sembang, tak jawab soalan dia...
Q: Papa, nak gi mana ni?
Tak jawab lagi, sebab bincang topik serius
Q: Ish papa ni, qimie tanya niiii jawab laa.. Nak gi mana ni???

Papa & mama berpandangan sesama sendiri pastu gelak.. Comel sungguh bicara anak2 sekarang.. Petah cam orang beso dah... Ada dia kat rumah, hingar jadinye tak terkawal... tapi takde dia, even ada adik Eqal.. sunyiiii gilaa... Tula the power of children.. hihi

10 comments:

deelira@deeliraz said...

acad kalau abah lambat jawab
"abah, telinga ada dok? Tuhan bg telinga suh dengar.. mulut ada suh jawab..ee x dengor ke?"

boleh? huhu

bunga_rose said...

amikkk anak plak nasihat kat mok pok.. guna bahasa abohanda ganu lagi hahaah.. mesti comel kan loghat acad

umiliza989 said...

hahahha...sama macam anak saya...sepanjang jalan xhabis2 bertanya...ibu,nak g tasko...walau pun dah jawab ya...dia akan tanya,pernah dia tanya soalan yang sama dari perjalanan putrajaya ke sungai buloh...

bunga_rose said...

umiliza:
yeke..penat tu nak menjawab.. sebbaik la anak saya jenis tak tanya soalan yang sama banyak kali, tapi dia akan tanya soalan yang berkaitan sampai tak terjawab kita dibuatnye..

kadang2 nampak comel tp kadang2 sakit ati haahahah..

Fida Ghazi said...

kikikik..comel kan bila anak tego mak bapak kan??? rasa macam insap dan2!! hahahaha..

LYAfrina said...

alahai..pndai dia..bijak berkata-kata.. itulah..makin bsr makin byk soklan kan..kdg2 mmg x tjwb..

~aSHa~ said...

anak2 dah bijak tiru kita...eheheheh...jadi kita pun kena bersopan...

bunga_rose said...

fida:
tau takpe kak.. elok je dia ckp camtu terus tingat entry akak pasal miyen kihkih

LYAfrina:
hihihi.. tu la makin beso makin petah dia berkata2.. kadang2 tak larat nak melayan

aSHa:
kan kak.. sejak ditegur camtu, terus jaga budi bahasa dengan anak2.. tak nak la dia cakap menda yg tak enak didengar kat telinga..

eima said...

huhu gilo lah ... qimie basuh mama ngan papa ye..hahahha

.:Mama Dhia:. said...

qimie lagi hebat bertanyer..dhia lum pandai cam qimie..alamat menjawab ler mama kalo dhia tanye soalan2 begitu...hehehe..