Jom klik

kENgkaWAn

Tuesday, June 26, 2012

Bahayakah sakit telinga??

Actually aku tengah sakit telinga sekarang. Bengkak dah telinga sebelah kiri aku ni.


Bermula dengan tabiat yang pantang jumpa cotton buds, akan meroyan macam dapat makan KFC kalau nampak cotton buds. Pastu akan korek telinga dengan syoknye walaupun baru je pagi tadi korek, or baru je semalam korek.


Akan korek sampai kadang-kadang berdarah sebab tak tahan gatal.. Lepas kawin dengan hubby, terjangkit dia punyer alahan pada seafood.. padahal sebelum ni ok je.. Adeiiiii... So memang telinga ni akan merenyam semacam lepas makan makanan yang gatal.


Then diikuti dengan telinga masuk air 2 minggu lepas. Dan membawak kepada bengkak dalam telinga aku dari minggu lepas, Jumaat sampai la ke hari ni.. Dah 5 hari makan ubat tak baik-baik lagi ni...

Tak leh hidup tanpa ubat tahan sakit.. pain killer tu.. Takde dia tak leh tido aku sebab bila datang sakitnya tu, memang ko akan menangis jelaaa.. Ntah bakteria or kuman ape ntah tengah buat rumah dalam telinga aku tu adeiii..


Tepaling sakit bila anak-anak ajak bergurau then tersepak, tertampar tang telinga, nangis jela mama boleh buat.. nak marah, budah bukan tau ape.. sobb..sob...


Nak kena pergi jumpa pakar kot.. Sebab memang rase berdengung ni ha..Kadang-kadang nak bagi pendengaran aku clear sikit, aku kena goyang2kan cuping telinga aku supaya air or apa2 yang ada dalam telinga aku ni tak tutup saluran pendengaran aku..


Bahaya kan.. Padahal menda ni dah kali ke dua jadik kat aku. Tapi aku still tak dapat nak buang tabiat fanatik dengan cotton buds.. Ni pun, kalau bukan sebab sakit bila korek dengan cotton buds, mau je aku korek.. tapi sebab sakit so biar je telinga ni kering sendiri..


Tapi sekarang dah takut rase, sebab dah makan banyak hari ni, tak sembuh2 gak.. ubat pun dah habis.. ermn.. kena pergi jumpa pakar gak kot kan.. Tapi takut arrrgghhh!!!!

6 comments:

ejaMaria said...

ooiiittt... pegi la jumpa doktor... karang rosak gegendang telinga (pecah)... pekak terus lagi haru tau... pegi cari doktor skrg jugak!

eima said...

pi klinik ENT dear ... bahye nye ...karang pekak ke hape kang ssh ...muka comey cun melecun tp pekak ... iskhiskh....

aku nk nasihat lagi sekali dulu dah penah nasihat dah ...jgn korek telinga tu ....asal rasa nk korek ko pi senggama... asal rasa tarik papa masuk bilik .... kompom lama2 buat gitu hilang ketagih ko tu

Mama Gee said...

huiii sakit oo sakit telinga ni..pernah kena 2 kali..dgn berdengungnya...berdenyut...pastu jalan pun terhoyong hayang sbb ilang imbangan badan kan...sampai tahap paling sakit....org jalan hentak2 pun rs nk lempang....bengangg satu kepala..huhuh...

dr bg tak ubat titis tu? selalu guna 1,2 hr dh baik dh telinga...

bunga_rose said...

ejaMaria:
huhuhuh... dah rase ok sikit kot ni kak.. haahahah.. takottt la nk jumpa doktor lagi...

eima:
komen ko tak menahan aa weh, tergelak aku..

tu klu sokmo tarik papa diorang tu, aku takut kuar plak adik budak berdua tu kang, payah aku weh haahahaha

mama gee:
ubat titis doktor ada bagi.. tapi dia tak kasik letak pada telinga kiri sbb takut lebih berair, so kena tunggu kering dulu baru tengok camne plak..

ni bukan bunga yg lempang orang, tapi anak sendiri yg lempang telinga acana tu? huwaaaa...

Anonymous said...

Biasanya org tua2 ckp kalo telinga rasa berdengung tu sebab ada benda/ binatang masuk dlm telinga..

Nazrin Arien II said...

Saya pernah terjadi sakit kebetulan pada malam nie .. Ptg td saya korek telinga .. Then perasan ade sakit ckit .. Lepastu malam tu tak leh tido sebb terasa skit yang amat .. Tak tenang nak tido .. Berguling jgak la .. Lepas nie xnak korek dah telinga .. Sakit .. Sob sob sob :'(