Jom klik

kENgkaWAn

Wednesday, June 13, 2012

Puding caremel juga resepi

 Akibat terpengaruh dengan kak Asha punyer entry semalam maka terhasillah ini puding caremel.
Pandangan atas
Walaupun ada kawah terbentuk, namun, rasenya tidak terjejas sama sekali okeh.. Sodapnye hingga menjilat jari haahah...
Pandangan sisi

Terbaiklah kak Asha punyer resepi, sedap je masuk tekak aku ni ha. Korang nak resepi ke? Gi je kat blog kak Asha ni, takpun meh aku tempek sini skit resepi versi kak Asha tapi aku alter sikit, errr takpe erk kak Asha hihii..

Bahan-bahan:
1/2 cawan gula , sebab aku tak suka manis, klu suka manis tambah jadi secawan
6 biji telur
1 tin susu cair
1 sudu esen vanilla

Aku blend gula dengan telur sekejap, (malas nak kacau dengan tangan kekdahnya aahaaha) pastu tambah susu dengan esen, blend lagi sekali, jap je jugak tau, kang lelebih kang jadi kek pulak hahaha..

Dah siap letak tepi. Buat gula hangusnye pulak.

Bahan-bahan:
1/2 cawan gula
1/2 cawan air suam

Korang masak je gula tu sampai perang, pastu tambah air suam. Klu nak masak dengan air sekali pun boleh kot, tapi letak sikit-sikit la air tu. Aku masak terus je gula tu dalam loyang kukur tu sebab malas nak basuh banyak bekas hiihhi...

Dah mesra air dan gula perang tu, tuangkan je hasil blend tadi dalam loyang gula perang tu untuk kukus.

Kukus untuk 30-45 minit.. Semalam aku kukus sampai 30 minit je, dah siap.

Tunggu sejuk tau baru telangkupkan pada piring, kang tak pasal pecah..

Makan masa sejuk adalah sangat sedap, maka, sila letak dalam esbok bagi caremel ni dingin, then baru makan... Owhhh nikmatnya dunia haahaha...

Sekian main masak-masak aku semalam semata-mata keinginan tekak orang puasa haahaha..

Sepotong untuk aku makan lepas berbuka semalam



11 comments:

MRS. K said...

aku suka nih.. feberet tapi takleh makan selalu.. manissssssss

eima said...

wahhh ...satu persatu cara ko xplain ...aku faham dah cara buat ...

klu nk kuantiti sikit bleh tak ... separuh kan bahan je kan ... tak brani la nk buat byk2 kang kat rumah aku tu bkn jenis pemakan ....

♥cikmOt♥ said...

kalu nak testur yang cantik buh tepung kastad sikit...sure testur sangat cantik...hhehehe

Kesuma Angsana said...

bunga_rose... sedapnyer (air liuq leleh ni pown bak kata johan)

bunga_rose said...

Mrs. K:
ko jangan la buat manis-manis k.. hahhaha padahal bahan dia semuanya boleh buat potong kaki khikhihkh

bunga_rose said...

eima:
weiii cuba laaa... aku suka mendalah ni weh.. dah 3,4 kali aku buat, tapi guna resepi beza2, tapi semua pun jadik dan sedap je kat tekak aku ahahaha...

mamyharraz said...

ok,fineee skrg akk pulak terpengaruh dgn entry awk hehe

sedapnyaaa bunga

bunga_rose said...

cikmot:
haah, sebelum ni buat yang ada letak kastad tu, tapi telurnya saya kurangkan letak 3 biji je hahaaha.. tapi jadi gak.. sedap je

bunga_rose said...

Kesuma Angsana:
Buat la.. ni akibat pose la ni, tengok semua menda pun sedap.. bulan pose nanti tak tau laaa camne jadiknye haahahh..

deelira@deeliraz said...

oh!!>. KEJAM nya entry ini!!!!

bunga_rose said...

hahaah.. ko buat la.. separuh dari portion tu.. cukup la tuk ko sorang hikhik...

aku buat pun sbb family mil datang.. ada tukang makan.. arap azli takdenye...