Jom klik

kENgkaWAn

Tuesday, July 17, 2012

Mama dan anak-anaknya

Kepala ting tong.. pusing.. Pening.. Dah 2 malam tak cukup tido ni..

Bila anak tak sihat, mama walaupun tak sihat otomatik kena gak sihat untuk pastikan anak-anak sihat.


Tapi malam tadi cukup menguji kesabaran aku. Dengan hubby takde kat rumah, nak handle sorang anak yang demam, melepek je. Sorang anak sakit perut, cirit, tapi aktif terlebih. Aku bertukar menjadi incredible hulk semalam huhuhu..

2 kali si sulung menangis. Kali pertama aku pujuk, ok la kejap je nangisnya. Kali kedua nangis, aku dah hangin. Suruh tido nak main hp, buka you tube bermakna pukul 2,3pagi la baru mamat tu tido. Dah la masa tu dah pukul 1 pagi. Menangis, melolong. Aku kuar bilik kemaskan ruang tamu, bagi dia nangis puas2, dah penat nangis senang sikit tidonye.. Kejam tak?

Dah la si sulung tu jenis nangis takkan stop selagi kita tak pujuk dia. Klu 30minit taku pegi pujuk, 30 minit la dia melalak.. risau gak aku kang tiba2 tak sedar sebab menangis melampau kan.. Lepas hilang marah aku, aku masuk bilik peluk dia, pujuk dia. Terus sedu2.. tersentuh hati aku. Ya Allah, si sulung aku kecik lagi, tak patut aku biarkan dia nangis lama2.. tapi hati tengah panas kan... setan kuasai minda.. 


Sebbaik la adik tido tanpa sebarang gangguan.. penat + mengantuk sangat la tu kot.. Itu pun puas aku lap-lap badan bagi turun suhu.. Nyaris aku nak gi klinik tengah malam buta  tu sebab suhu si adik jap 38+, jap 39+ , jap 37+... camtu la turun naik, turun naik suhu dia, pastu merengek-rengek. Sebelum tu dah kena kacau tido dia sebab si Abang dok lompat2 atas katil. Jerit-jerit, panggil nama adik, nak suruh adik bangun, stress aku.. Pastu kalau ada bunyi moto kat luar, jiran buka pagar rumah diorang pun sebok dia jengok kat tingkap, mama, papa balik ke mama? Mama,  bila papa nak balik ni mama? Eh papa balik laaa.. Papa keje jauh, jauh? Jauh kat mana mama? Esok papa balik ye? Eh papa balik laaa.. kejap lagi papa balik.. Alahai.. papa.. camne laaa bulan pose nanti, tiap-tiap minggu pun papa kena outstation kat luar, tak sahur kot mama papa oii...


Aku rase tu 1 daripada nafsu perempuan kan, nafsu untuk menjaga anak, mengasihi anak, merawat anak. Walaupun kepala aku rasa macam nak pecah, pening, mata aku nak rabak sebab tak cukup tido, badan aku lenguh2, tetap aku bertahan. Aku takut kalau badan si adik panas melampau, aku takut anak-anak boleh sawan.

Tapi last-last, aku kalah jugak, aku tak sedar bila masanya aku terlelap, sedar2 eqal merengek nak susu, aku cek suhu dah turun 37.2 then tengok jam dah 6.30 pagi.. Bingkas la bangun, sebab bubur untuk Eqal belum tanak lagi..

Pastu sampai ofis ngam-ngam pukul 7.55 pagi.. fuhhh.. Ada 3 hari lagi sebelum papa balik.. Bertabahlah mama...

10 comments:

ejaMaria said...

ya... bertabah la...
kdg-kdg bila jadi macam ni akak selalu je kenang - mcm gini agak nya Mak bela aku dulu masa kecil-kecil...

♥cikmOt♥ said...

bertabahlah...tu baru 2...sok dah tiga cam akak, memang selalu jadi hulk...

kadang kita pun perlukan rehat...sobs...

Tukang Karut said...

ni yang buat aku respect dengan kaum ibu ni...

aTy _faRed~ said...

jadi mak ni kene kental ek semangat dan kesabaran... hurrrmmm...sesabar mane agaknyer saye ni nanti..ni pon dah 2 malam tak tido sebab anak tak mo tido..huhu..nanges sebab nak kene gi keje..

bunga_rose said...

ejaMaria:
kan kak.. camne laaa mak besarkan kita dulu.. eh jap, tapi mak cakap masa kecik dulu bunga baik jee.. abg bunga yg nakal haahahah

bunga_rose said...

cikmot:
tu laa... akak 3 orang lagi la saya salute... tak tau laaa camne saya klu dah 3 nanti.. sbb tu nak gap sampai eqal umur 4 tahun ahahahaha...

yup! mommies really need their own rest!! agree...

bunga_rose said...

aty_fared:
hihihi... insyaallah, naluri mak ni biasanya akan buatkan kita boleh bertahan dengan karenah anak-anak.. sakit camne pun akan ada kekuatan tuk sihat demi ank kan, tu special nye wanita bergelar ibu >_<

bunga_rose said...

tukang karut:
so, sila hargai isteri anda... manjakan dia dgn belaian kasih sayang dan perhatian..

kadang2 bukan harta benda yang kaum isteri perlukan, tapi perhatian dan ingatan dari sang suami..

eh, cam lari topik dah..

tp aku suke komen ko hahaha..

♥ ROS ♥ said...

haishh klu keje xrasa sgt penat layan ank2..klu xkeje siap leh jd hulk klu ank ramai..hihihi...

Kesuma Angsana said...

KA pun selalu cam tu n jadi supermom !