Jom klik

kENgkaWAn

Wednesday, April 10, 2013

Eh, sakit pulak hati kiteee!!!!!

Panas hati aku.. Baru lepas call mak kat kampung. Boleeehh orang kampung aku tu... segelintir laa kan, aku tak cakap semua.. Ok cerita dari awal ek

Ayah aku dulu masa muda-muda memang ke laut. Jadi tekong, memang pernah sampai ke Indonesia pun sebab jadi nelayan aje.. Lepas tu dia dah tak buat keje tu, keje kilang, keje macam-macam la demi nak besarkan kami adik beradik.

So bila dah tua-tua ni, dia saje la beli bot nak pergi ke laut sekali sekala selain kenang masa muda, isi masa lapang selain dapat gak duit lebih sikit kan.. Aku memang tentang masa mula-mula ayah cakap nak beli bot, sebab aku takut apa-apa jadi kat ayah masa kat tengah laut, tapi ayah aku ni jenis kalau dia kata A, ko tak payah la nak jadikan dia B.

So beli gak la.. Dia memang ke laut time ada masa terluang je. Dan aku tau camne susahnya jadi nelayan ni sebab aku ada pakcik yang memang sepenuh masa jadi nelayan. Betapa susah berpanas terik berbumbungkan mentari, bergoyang-goyang atas laut yang tak tau bila nak bergeloranya..

Sekarang tengah musim sotong kat Kuantan nun, so semalam ayah dapat banyak kilo gak la, aku tak tumpukan sangat apa mak aku cakap 45kg ke 50kg ke sotong aku tak tumpukan perhatian sebab aku bengkek dengar mak aku cerita, yang sotong-sotong yang ayah aku tangkap tu, cuma 15 ekor je dapat bawak balik rumah.

Bila aku tanya tolak kat peraih ke, tak... ko tauuuuu.. Mak aku cerita, ayah aku sampai je kat pantai orang kampung dok berkerumun tanya dapat banyak ke.. Pastu cara-cara nak mintak free la.. Pastu ayah aku ni tak sampai hati la dah orang cam nak, kalu nak tapi bayar ok la.. ni nak free.. Dah la amik free, ambik sendiri, bukan ayah aku yang agih2.. korang bayang la dari berapa puluh kg sotong tu tinggal 15 ekor je..

Yang bestnya, ada yang ayah aku tak kenal pun sama naik pungguh sotong tu masuk plastik sendiri, ewahhhhhhh!!!!! Tiba-tiba je ko kenal bapak aku tu ekkkk???? Nak je aku siku sorang-sorang!!!

Tak hagak2 kan orang kampung... pentingkan diri sendiri, kalau ko nak rasa je, ambil sorang 2 ekor tak boleh ke? Sotong besar kot.. Ko fikir tak, penat ayah aku dok candat sotong tu sorang -sorang.. Bila balik hasilnya korang ambil macam tu je.. Ya Allah memang sakit gila hati aku...

Tu kat kampung tu bukan ayah aku takde anak cucu.. Ada 2 anak menantu, cucu pun ada 6 orang, dah besar-besar pun, adik beradik pun ada lagi, korang tak fikir ke ayah aku nak kasik kat kaum keluarga dia merasa sotong tu kalau pun ayah aku tak nak tolak kat peraih? Korang ada fikir semua tu????

Eeeee sakit hati aku... Pulak tu mak aku cerita, semalam penarik bot ayah patah, dah tu bot jatuh menjunam, rosak bahagian depan bot. Korang ada nak tolong ayah aku buat balik bot tu? Takde maknanyaaaaa laaaaa... Korang tolong, tolong tengok je kan???

Eh sakit pulak hati aku.. Tunggu la korang, aku balik ni aku ikut ayah aku pergi kelaut, errr kalau aku berani laa... pastu aku nak tengok korang berani tak nak mintak free lagi dengan ayah aku dengan adanya aku kat sebelah ayah aku..

Nak kena laser dengan mulut aku yang pedas ni cuba la rapat!!!!!!! Bukan kedekut, tapi sakit hati dengan orang yang takde sikap timbang rasa.. Sekian!!!

6 comments:

MRS. K said...

sabor je la ek hati kite... hehe. halalkan je la

bunga_rose said...

ayah aku mmg halalkan aku rasa, tapi sbg anak aku sakit ati weh!!!! tu namanya ambil kesempatan!

deelira@deeliraz said...

hik hiks.. terbawak2 dah budak nih.. sabar2..

Imaan09 said...

yang ayahnye? sonyap aje..? mesti laa ayah tu sgt baik ati kan..

Fida Ghazi said...

Sabo cik Ngeeee. Kita ambik yg positif ye. Dh bekoyan2 pahala ayah mu dapat tu! ;)

~aSHa~ said...

sakit jugak kan dik....time kita 'senang' fuhhh kerumun...

time kita 'susah' sorang pun takde hulurkan tangan kan dik....paham paham