Jom klik

kENgkaWAn

Friday, June 7, 2013

Resepi Kek Batik Mudah, Sedap Lagi Rangup

Tu diaaa, tajuk tak menahan punye promote haaah....

Berbatik lagi aku buat kali kedua.. Cam biasa resepi aku ambil dari blok Cik Epal sebab resepi dia sangat lerrr mudahnyeee..

Tapi untuk pembuatan kali kedua ni aku olah skit ikut tekak aku yang suka pahit-pahit ni... So ni ler resepinye...

Bahan-bahan:







1/3 tin susu pekat manis  
---> tapi kalau suka manis korang letak la separuh, tapi memang korang nak cepat potong kaki letak 1 tin pun takpe hahaha
Buttercup
---> amik semua yang 250g kot, aku pun tak ingat dia punya berat
Milo ikot resepi asal beli hak pek paling kecit tu tapi sebab aku pakai milo kat rumah je, so aku taruk 3 senduk ajee..
Biskut marie
---> ikot resepi asal patah-patahkan, tapi aku nak dia nampak cantik bila kerat so aku susun
Serbuk koko 1 senduk
---> hak ni aku mandai tambah sendiri.. suka pahit, tambah lebih itu koko laaa


Cecara nak buat:

1. Korang cairkan butter, masukkan susu, milo dan koko.
2. Dah sebati dan likat tutup api.
3. Tuang sikit adunan dalam acuan, sebagai base, lepas tu susun biskut atas dia, then tuang lagi adunan atas biskut dan susun lagi atas dia. Buat la sampai adunan tu habissss.. Disudahi dengan lapisan adunan tu gak tau, jangan biskut lak atas sekali.
4. Jangan lupa, tekan-tekan biskut tu tiap kali korang buat lapisan, kang tak padat pulak kek batik korang tu, dah tak cantik.
5. Dah siap semua bagi sejuk kejap kek tu kat luar, dah suam-suam skit boleh la taruk dalam peti ais.
6. Korang tengok dah keras, boleh la dipotong untuk dimakan bersama keluarga. Aku buat malam, esok pagi baru potong sebab malam, tak elok makan kek kan haahah...

Hasil kek batik aku takdela lawo mana weh, tapi aku dah bangga dah sebab menjadik.. Pastu anak aku asiknya makan bertambah.. Huihhh sampai kena stopkan diorang. So tak jadik kasik jenjiran sebab anak sendiri hadap sampai lupa diri ngeee...




 Maapkan shayee.. sebab kek nampak comot, malas nak lap tepi pinggan utk tujuan penggambaran, shaye kan pemalas.. kihkih...

Eh lupa nak cakap, kek versi ni rangup tau.. Kalau korang suka yang lembab basah lembut camtu, tak boleh la guna resepi ni yer..

Nota: Gambo bahan aku seach kat google tau.. sebab idok sempat nak amik2 gambo, teman nak cepat berbuka pose.. buat sementara tunggu nak berbuka kekdahnya..

7 comments:

MRS. K said...

lawa kek batik mung bunge. nasib aku tak ngidam tau klu tak haini gak mu kena pos.. ngeee

Fida Ghazi said...

Ok..kalau begitu.. balik rumah nanti terusssssssssssssss ahkak buat. Semua barang ada tu.. biskut marie je kene beli.

tewinginnnnnnn! Bukit Naga..roger2.. anta 3 ketol ke Batu 3..tettt..tettt.tettt...

bunga_rose said...

Mrs.K:
fuhhh lega ko tak ngidam haahahaahah...
beriya aku google nak tau camne orang buat kek batik susun lawa je bila potong wehhh hahaahah

fida:
sebagai pembuat kek, harusla semua barang ada kat rumah akak tu kan hhihihih...buat kak, jgn idok buat..

errr camno nak post tu, tgl lg 1 row je dah.. balik ni comfirm licin balun dek kimi dgn eqal

:: Cik Viva :: said...

buleh la buat ni..senang je rupanya..

eima said...

resepi mmg sennag gile tp aku pemalas ... hahah so kena dok diam2... nanti aku cuba rajin ... rajin...

Lin Azlina said...

huhu... senang sgt... lehla buat tuk bln pose ni..nk jual

zafairMAS_shakleeSITE said...

Ahaiia.. Mse prgy, suke beno mkn kek btik tp mls nye nk wt.. Hehe..ni bru tehegeh2 nk try wt..