Jom klik

kENgkaWAn

Wednesday, July 17, 2013

Lelap, ponteng & solat

Wei ngantuk weiiii!!! Mata ni tahap kritikal dah mengantuk dia.. Tahan dengan mancis kang, mata aku pulak yang sakit.. Takde kawan nak sembang, so memang mengundang lelap depan pc ni kang...

Sejak masuk bulan puasa, aku asiknya tertido awal, penat la rasa badan ni.. Lepas isyak terus padam.. anak-anak bawak diri sendiri, hubby balik masjid pun dah kol 10 malam kan. Apsal ek badan lemau, ke sebab aku tak makan nasi masa berbuka? Tapi aku ada jamah kuih... Dan sahur pun aku amik nasi.. Konon diet sikitla tak banyak amik karbohidrat..

Nak ikot cam kak Fida yang amalkan diet atkins memang tak laaa.. Tak boleh la tak makan nasi time sahut, kang kelaparan berganda-ganda.. time berbuka takpe, sebab minum air dengan sebiji kurma pun dah knyang sebenarnya, saje ngade-ngade nak masak, makan itu ini.

See.. kan aku dah cakap, aku dah terlelap depan pc hahahhahah.. Weii sejuk ni wehhh rasa cam nak tarik comforter je weh, bestnyee dapat tido ni..

Nak cerita, semalam balik dari amik kimi, stop kat gerai pakcik jual roti canai, sekali on the way nak ke rumah pengasuh Eqal, aku nampak ada dua orang budak ni berdiri tepi jalan bawah pokok rendang, jalan ni agak tersorok pastu tangan pegang plastik air, sorang cover line, sorang tengah sedut air tu.. Aku buat biasa jela kan, sekali dia ternampak aku lalu terus dia campak plastik air tu. Aku tak terfikir apa masa tu, tapi bila aku berpaling, dia senyum malu-malu sumbing dekat aku.

Baru aku terfikir, laaaaaa diorang ni ponteng puasa laaa... Confirm sampai rumah nanti buat-buat muka penat kat mak ayah, pastu mak ayah ingat anak puasa.. Budak-budak ni umur rasanya antara darjah 4-6 la sebab sekolah agama petang memang untuk budak-budak darjah 4-6.

Saboo jela.. Hikhik.. Masa kecik dulu... ermnn aku rasa aku tak penah lagi tipu puasa masa kecik sebab kuarga aku tak tekankan puasa, tapi tekankan sembahyang.. Sebab bila dah sembahyang kan mesti automatik puasa... Dan sejak bila aku mula belajar puasa tu aku tak ingat.. Tapi yang aku tau, alhamdulillah sejak dah baligh tak pernah tinggal lagi laaa..

Dan juga million thanks buat along aku sebab garang dan tegas masa kami kecik dulu.. Mak ayah aku meniaga, so memang tengahari keluar, malam baru balik, duduk dengan along la sebab angah dah kawin.. Dan dia ni pulak gila garang tapi penyayang laa tapi kalau bukan sebab dia selalu pegang rotan kalau aku dengan abang aku liat nak sembahyang, zaman bila tah baru aku sembahyang. Garang dan tegas kena pada tempatnya memang membuahkan hasil ;)

2 comments:

Ratu Hatiku said...

Kalau ngantuk buat keje smbl diri dlm 10 min pastu confirm x ngantuk dah..hihihi

eima said...

hmm kadang tu parent terlupa pd tiang agama ....