Jom klik

kENgkaWAn

Thursday, July 4, 2013

Meratah

Hari ni, tak jadi puasa, sebab tiba-tiba rasa sakit perut, bibir terlalu kering sampai luka. So sekarang tengah minum air masak sambil ratah MILO.

What?? Ratah milo?? Hahahahah...

Yerrrr aku adalah seorang penggemar milo tegar. Dari kecik lagi suka bebeno ratah milo.. Ingat lagi masa kecik dulu, aku mesti cedok milo masuk dalam cawan, pastu senyap-senyap pegi depan tv makan.. Nikmat wehhhh!!!! Ye, biasanya mak aku tak tau haahahah...

Tapi bila lama-lama dia tengok milo cepat sangat licin, dia dapat tangkap ada budak comel yang ratah kihkih.. Diulangi, budak COMEL hahaahh... *perasan*

Bukan milo je aku suka ratah, dulu, masa kakak aku tu dapat baby, kan dia beli susu formula untuk anak dia kan... So, aku sambil buatkan susu untuk anak sedara aku, aku cilok masuk dalam mulut aku sama hikhik... Tak terkata dah kakak aku, nak marah kang, adik haahahah... Kadang aku campurkan milo dengan susu tepung tu, sedap weh!!!!! Nikmat dunia betol aku rasa masa tu bila dapat ratah campuran dua tepung tu hikhik.....

Aku dapat anak sedara masa darjah 4, so aku la tukang ajar anak sedara aku ratah meratah ni.. Ate budak lagi kot masa tu.. takde adik, bila ada anak sedara seronok sangat sebab ada kawan ihhihi.... Tapi bila kakak aku marah sebab anak dia dah mula pantai mintak susu dan milo untuk ratah, aku dah tak ratah milo depan anak sedara aku.. takut berguling-guling dia mintak aku suapkan dia sama huhuhuh..

Tapi, sekarang, kalau ko suruh aku ratah susu tepung, aku tolak mentah-mentah kot.. Tak boleh blah kot rasa susu tepung, eh jap, tapi susu anmum budak punyer sedap weh!!! Dulu masa kimi guna Anmum, aku ratah gak laa ahahahaah... Selain susu Anmum, takde kot susu yang sedap diratah camtu je. Aku dah try dumex, dugro, lactogen, seme tak sedap weh.. S26 ke Isomil ke tak pernah lagi aku try.. mahal kan, so maybe laa sedap gak hikhik..

Lagi satu perangai tak semenggah aku, ratah makanan sambil masak.. Dulu masa mak masak tak kira la goreng ayam ke, cekodok ke pisang ke, keropok ke, udang, sotong ke apa ke, aku dengan abang aku akan standby kat tepi pinggan, ratah.. Yerr ratah, kadang, tinggal lauk secoit je sebab aku dengan abang aku dah siap ratah.. ngeeee... Tapi selalunya mak aku akan masak lebih sebab dia tau perangai anak-anak dia camtu kan..

Tapi bila kawin, aku dah tak amalkan perangai tu.. Sebabnya, kat rumah MIL aku, takde pulak aku tengok adik beradik hubby buat perangai cam aku dengan abang aku.. Diorang tertib kot, siap ada masa tuk makan.. Kami style makan bersepah. Mak hidang, panggil makan, haaa datang laa anak-anak, cedok nasi, cedok lauk, terus naik atas, makan depan tv. Mak dengan ayah jela congok depan meja, makan berdua uhhuhuh...

Rumah MIL diorang nak makan, panggil semua, pastu, makan beramai-ramai.. Masa MIL aku goreng apa-apa masakan memang dia ada tawarkan aku makan dulu, dia perasan kot menantu dia sikit-sikit, sedapnya mak... wanginya bauuu.. nolong idok, nak meratah je laju.. Tapi aku jaga gak la adap, sabar menunggu hahaahah.. cuma, kadang tak boleh nak tahan, aku cilok gak la barang seketul dua ubi goreng ke, cekodok goreng ke camtu hhhohhohoh...

Tapi kan, hubby aku sebab dah dididik kat rumah takde ratah-ratah, maka dia selalu pelik tengok aku kadang bawak cawan dengan sudu ke depan tv, dok sebelah dia, pastu dia tanya makan apa, aku cakap milo.. Muka terus berkerut.. pastu sambil tergelak, macam budak2, aku dikatanya hihhihi...

Pastu sebab bila dah kawin, dah tak dok sekali dengan abang, perangai meratah lauk aku dah aku setopkan.. Tak best laa nak ratah sorang-sorang.. Err tapi kalau kat kampung still buat perangai gak.. Hubby tengok pun geleng kepala dengan perangai bini dia ni.. Hahahaah.. abang aku ada, so seronok berebut makan dengan dia. Kalau tak puas hati sebab dia dapat part yang aku suka, kami main kejar pastu sepak-sepak, tepuk tampar.. eh, tiba-tiba aku rindu kat abang aku...

Ermnn.. memori sungguh rasanya.. Korang mesti takde ratah-ratah makanan kan.. hiihhihihi.. Aku je tak berapa nak senonoh kihkihkhihkiki...

2 comments:

eima said...

aku rasa ko sorg je kot gitu .. aku tak tergolong dlm golongan tu ... sbb manis la milo tu ..pastu bila mkn byk2 tu perit tekak ai ... hihihi ptt la ade kencing manis waktu ngandung ...mesti kobyk meratah mila ri tu pe

...mommy jue... said...

sedap tu.. lagi2 kalau milo tu dah keras sket, makan sambil ngadap tv.. kekadang dlu angkut sekali dgn tin milo depan tv.. tak senonoh.. kalau anak kita buat camtu agaknya memang kena sergah dah..